۱ . اولين خانه‌هاي سازگار با محيط زيست را رومي‌ها ساختند .

دانشمندان اعلام کردند خانه‌هاي رومي که در حدود دو هزار سال پيش بنا شده بودند، تقريبا داراي تمام ويژگي‌هاي يک خانه پيشرفته سازگار با محيط زيست بودند.

به گزارش ميراث آريا(chtn)،‌ مطالعات صورت گرفته روي خانه‌هاي رومي‌هاي ساکن در بريتانيا نشان داد که اين افراد از فن‌آوري‌هايي که به مراتب جلوتر از زمان آنها بوده و شباهت بسياري به خانه‌هاي دهه 30 انگلستان داشته است استفاده مي‌کردند.

تحقيقات باستان‌شناسان نشان داده است، در خانه‌ رومي‌ها نيز همانند خانه‌هاي عصر جديد که سيستم گرمايي رادياتورها براي حفط گرما در زير پنجره‌ها تعبيه مي‌شود، از سيستم گرمايش زير کف استفاده مي‌کردند که بسيار راحت‌تر بوده و از نظر علمي نيز پيشرفته بوده است.

همچنين آب آشاميدني و شستشوي رومي‌ها مجزا از يکديگر بوده و خانه‌ها به شکلي بنا مي‌شدند که استفاده و بهره گيري از دماي محيط در آن به نحوي مطلوب صورت پذيرد. اتاق‌هاي پذيرايي به سمت جنوب يا جنوب غرب قرار داشت تا از نور خورشيد نهايت استفاده را ببرند.

رومي‌ها از سفره‌هاي آب زيرزميني براي آوردن آب چشمه‌ها به شهر بهره برده و همچنين مخازني براي جمع آوري آب باران ايجاد کرده بودند.

اندرو ويلسون، باستان‌شناس دانشگاه آکسفورد با بيان اينکه رومي‌ها به مردم امروز تخيلي تر بودن و استفاده بهينه از انرژي را ياد داده اند افزود: آنها استفاده از آب و گرما در اطراف خانه‌هاي خود را بهتر از امروزي‌ها انجام مي‌دادندو در بازيافت کالاها نيز از تبحر بالايي برخوردار بودند.

گفتني است روميان خانه‌هاي متروکه خود را تخريب کرده و از مواد فلزي موجود در آنها وسايلي جديد ساخته و همچنين ظروف سفالي به دست آمده را براي مصارفي همچون محکم کردن ديواره منابع آب شکسته و خرد مي‌کردند.

۲ . مرمت دروازه ارگ سمنان آغاز شد .

مرمت دروازه ارگ سمنان، با انجام شستشوي سطح آجري اين بناي تاريخي آغاز شده است.

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان با اعلام اين خبر به ميراث آريا(chtn) گفت: کار شستشوي سطوح آجري دروازه ارگ سمنان به وسيله آب انجام گرفت و بر اين اساس، سطح دورازه ارگ با کمترين خسارت شسته شد.

حميد يزداني ابراز اميدواري کرد:با پايان يافتن مستندنگاري و تهيه نقشه‌هاي ارگ و پس از انجام مطالعات آسيب شناسي،مراحل بعدي مرمت دروازه ارگ سمنان انجام شود.

وي با بيان اينکه دروازه ارگ يکي از آثار تاريخي با ارزش و زيباي سمنان و بازمانده هنر دوره قاجاريه است،افزود:بر روي کاشي‌هاي دروازه ارگ نام ناصرالدين شاه قاجار درج شده است.

لازم به ذکر است؛دروازه ارگ سمنان که حدود 130 سال پيش ساخته شده،داراي دو نماي شمالي و جنوبي است،در بخشي از نماي شمالي و بر سر در آن،تصوير نبرد رستم و ديو سپيد کاشي‌کاري شده است.

کاشي‌هاي هفت‌ رنگ و مناره‌هاي تزييني جلوه خاصي به دورازه ارگ سمنان که بازمانده ارگ قديم سمنان است،داده‌اند.

دروازه ارگ سمنان اکنون در بين مردم به نام ميدان ارگ ناميده مي‌شود و در مرکز شهر سمنان واقع است.

۳ . قديمي‌ترين تبر سنگي جهان کشف شد .

باستان‌شناسان در منطقه‌اي دور افتاده در شمال استراليا، موفق به کشف تبري سنگي شدند که قدمتي بالغ بر 35 هزار سال دارد.

به گزارش ميراث آريا(chtn)،‌ کاوش‌هاي باستان‌شناسان در منطقه دور افتاده آرنهم استراليا، يکي از مناظق مقدس بومي‌هاي اين کشور به کشف تبري سنگي به همراه تصاويري حکاکي شده روي سنگ انجاميد، که متعلق به 35 هزار سال پيش بوده و به گفته کارشناسان قديمي‌ترين تبر جهان به شمار مي‌رفته است.

باستان‌شناسان اعلام کردند، اين وسيله سنگي حاوي نشانه‌هايي بود که ثابت مي‌کرد اين تبر نه با ضربات پي در پي بلکه به سبک ساييده شدن روي سنگي ديگر تيز مي‌شده است.

به گفته، برونو ديويد، باستان‌شناسان دانشگاه موناش استراليا، فردي که از اين تبر استفاده مي کرده است براي به دست آوردن سطحي صيقلي و نيز از آن، تبر را روي سنگي مسطح مي‌ساييده است.

وي افزود: تا پيش از اين فرض بر‌آن بود که تبرها بين 30 تا 20 هزار سال پيش و در منطقه اروپا پس از اتمام آخرين عصر يخبندان و با افزايش جمعيت و ازدياد پوشش‌هاي جنگلي، به وجود آمده اند، اما آنچه که اکنون در استراليا به وجود آمده نشانه‌اي اس بر نقض تمام تفکرات پيشين.

باستان‌شناسان در نظر دارند بررسي‌هاي خود روي تبر و غار محل کشف آنرا که با وجود گذشت هزاران سال خالي از عناصر ديگر بوده است را تا حصول نتايج و شواهد بيشتر ادامه دهند.

گفتني است منطقه تاريخي و دور افتاده آرنهم،‌ناحيه‌اي جنگلي به وسعت 97 هزار کيلومتر مربع است که مکاني مقدس براي بومي‌هاي استراليا محسوب مي‌شود.

۴ . مردم در برابر تخريب آثار تاريخي کشور حساس باشند.

سرپرست يگان حفاظت اداره کل ميراث فرهنگي خراسا ن رضوي گفت: بي گمان نسل‌هاي آينده بدون وجود آثار تاريخي و فرهنگي هيچ گونه نشانه‌اي از مظاهر فرهنگي براي درک تاريخ در اختيار ندارند.

به گزارش ميراث آريا(chtn) و به نقل از روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري خراسان رضوي سرهنگ شوشتري با بيان اين مطلب افزود: توسعه گردشگري و حفاظت از هويت ملي نيازمند اراده و عزم ملي است و مردم نبايد در برابر تخريب ميراث فرهنگي بي تفاوت باشند.

وي ادامه داد: رويکرد جديد يگان حفاظت ميراث فرهنگي خراسان رضوي استفاده حداکثري از انجمن‌ها، گزارشات مردمي و افزايش تعامل با رسانه‌ها است.

سرپرست يگان حفاظت اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري خراسان رضوي تصريح کرد: وجود يک هزار و 327 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملي و هزاران اثر تاريخي شناخته شده غير ثبتي و پراکندگي و تنوع آن در خراسان رضوي مشارکت همه ارگان‌هاي دولتي و مردم را مي‌طلبد.

شوشتري اظهار داشت: حفاظت و حراست از ميراث فرهنگي وظيفه ذاتي اين يگان است و عوامل يگان حفاظت به صورت شبانه روزي و در حد توان تلاش مي‌کنند، اهداف پيش بيني شده در افق چشم انداز را تحقق بخشند.

وي در انتها ابراز اميدواري کرد شاخص احساس مسئوليت و حفاظت از ميراث فرهنگي ميان مردم خراسان رضوي به ارتقاي صد در صدي برسد.

۵ . کشف مجسمه آمن هوتپ سوم در مصر

مجسمه‌اي از آمن هوتپ سوم با قدمت 3400 سال در منطقه الاقصر مصر در جنوب قاهره کشف شد.

به گزارش ميراث آريا(chtn)،‌ شوراي عالي عتيقه جات مصر اعلام کرد، باستان‌شناسان مجسمه‌اي از فرعون آمن هوتپ سوم را به همراه تنديسي از سر شاهين يا خداي خورشيد مصريان کشف کردند که به 3400 سال پيش تعلق داشته است.

زاهي هاواس، رئيس شوراي عالي عتيقه جات مصر گفت: اين مجسمه يکي از زيباترين مجسمه‌هايي بود که تاکنون در معبد تدفيني آمن هوتپ سوم کشف شده است. فردي که مقادير بسيار زيادي از مجسمه‌هاي منصوب به او به همراه مجسمه‌هايي از الهه‌هاي مختلف در مقبره‌ وي وجود دارد.

آمن هوتپ سوم،‌ که به اعتقاد باستان‌شناسان پدر بزرگ توت آنخ آمون، فرعون جوان مرگ مصر باستان بوده در قرن چهاردهم پيش از ميلاد بر اين کشور حکومت مي‌کرده است. وي مالک يکي از بزرگترين دوره‌هاي پادشاهي مصر بود که از نوبيا تا جنوب سوريه وسعت داشته است.

اوايل ماه جاري نيز باستان‌شناسان بخش فوقاني از يک مجسمه دوطرفه از آمن هوتپ سوم را کشف کرده بودند که به همراه آمون بر تخت سلطنت تکيه داده بود.